Receze knihy "Čtěte, pokud chcete dobýt Instagram"

doc. Arnošt Katolický
Receze knihy "Čtěte, pokud chcete dobýt Instagram"
Anglický název: "Read this If you want to be Instagram famous"
Introduction 2017 Henry Carroll
The Original edition of this book was designed, produced and published in 2017 by Laurence King Publishing Ltd., London.
České, doplněné, vydání nakladatelství Zoner Press
Překlad: Pavel Kristián
Počet stran: 144
Adresa stránky knihy na portálu vydavatele českého, doplněného překladu:
https://www.zonerpress.cz/ctete-pokud-chcete-dobyt-instagram
Doporučuji pozorně přečíst a prohlédnout ukázku knihy na uvedené stránce.
( Adresa knihy na portálu vydavatele originálu:
http://www.laurenceking.com/en/read-this-if-you-want-to-be-instagram-famous/ )
A nyní k vlastní recenzi.
- Především se chci přiznat, že se nemohu na Instagramu rovnat žádnému z Instagramerů, jejichž profily jsou uvedeny v recenzované knize. Současně a snad právě proto, mne obsah knihy do té míry zaujal, že jsem si již během jejího studování "vygoogloval" řadu instagramových profilů a populárních i odborných článků, pojednávajících o využití Instagramu. Když jsem dokončil studium knihy, tuto aktivitu jsem dále rozvinul do té míry, že jsem - málem - zapomněl na to, že jsem se zavázal napsat recenzi.
- Dovolte mi, abych ještě chvíli pokračoval v nestandardním úvodu recenze. Po přečtení jsem zalitoval, že již nejsem na univerzitě. Byl bych dal okamžitě dohromady tým několika aktivních studentů, složených s fotografa, marketéra, psychologa, grafika a žurnalisty. Jejich úkolem by bylo: sestavit strategii a plán prezentace vybrané aktivity na Instagramu, založit instagramový profil, který by obstál v hodnocení, a do měsíce získat pro svůj profil nejméně "X" sledujících ( "followerů" ). Po měsíci uspořádat InstaMeet ( setkání sledujících ) a udělat přednášku o zkušenostech získaných při budování ( předpokládám, že úspěšného ) instagramového profilu.
- Při pozorném přečtení těchto prvních několika řádků, jste si mohli povšimnou, že obsahují : zájem/soutěživost, strategii, plán, několik hlavních odborností, podmiňujících přeměnu plánu ve skutečnost. Nejčastěji pokrývá tyto nároky jedna osoba Instagramera, ale může to být i tým. Všechno co bude v recenzi následovat, bude rozvinutím a přiblížením právě uvedených předpokladů úspěchu na instagramu.
- Zamysleme se nad názvem knihy, zejména nad slovy "dobýt instagram". První stránky tento cíl rozvíjejí - uvádím názvy stránek:
- "Takže vy  chcete být slavný díky Instagramu, jó?"
- Spojte business s pohodou
- Buďte aktivní.
Autor orientuje pozornost na podmínky a postupy dosažení úspěchu, při čemž, jak vyplývá z většiny stránek knihy, úspěch především, i když ne jenom,  ve smyslu finančním.
Za každým úspěšným a známým profilem je "schován" člověk s mobilem nebo foťákem, který přesně ví, co dělá".   
- Dovolte mi uvést citáty dvou Instagramerů, popisujících svůj příběh na stránkách knihy:
Příběh Daniely:
"Svůj profil jsem si založila v roce 2012 spíš ze zvědavosti.
Po nějaké době se mě někteří z mých followerů začali ptát, kde jsem pořídila ten který kus outfitu, a dokonce se ptali i na rady. co si na sebe mají vzít. To byl okamžik, kdy jsem začala přemýšlet nad tím, zda by se z Instagramu nemohla stát moje práce. Myslím si, že lidem se líbí mix osobních fotografií mě a mých přátel a profesionálních snímků. Také spolupracuji jen se značkami, které se mi opravdu líbí, protože je pro mě důležitější být sama sebou".
Příběh Hynka
"V roce 2013 jsem hledal něco, čím bych se mohl odreagovat od okolního světa. Objevil jsem Instagram a foceni telefonem. Okamžitě jsem se tím nadchnul a Instagramem začal žít Určilo to směr mého života. Během 4 let jsem díky Instagramu začal cestovat, fotit na fotoaparát, našel si práci v oboru Instagram marketingu, začal spolupracovat s firmami po celém světě, začal dělat přednášky a workshopy o Instagramu. ale hlavně poznal velké množství přátel. Je až neuvěřitelné, jak nadšení, odhodlání a jedna sociální síť mohou ovlivnit životy nás i nejbližších lidí."
Postavme si otázku, co vás přivedlo k úvaze o pořízení této knihy?
- Byl to obecný zájem o vybranou oblast sociálních sítí?
- Byl to konkrétní zájem o potřebné poznatky k startu v užívání Instagramu?
- Byl to zájem o zdokonalení své existující aktivity, podmiňující zvýšení počtu sledujících?
- Nebo to byl zájem o srovnání své profesionální Instagramerové aktivity s aktivitami těch nějlepších?
Mohu vás ujistit, že "si na své přijdete" ať odpovídáte kladně na kteroukoliv otázku.
Kniha má velmi účinnou strukturu. Obsahuje především příběhy konkrétních úspěšných instagramerů, sadu rad a tipů, souvisejících s jejich praktickou činností, odkazy na konkrétní profily a vybrané zásady úspěšného uživání Instagramu vůbec.
- Máte profil na Instagramu, sdílíte své fotografie se světem, ale počet lidí, kteří váš profil sledují, zůstává už dlouhou dobu stále stejný? S pomocí knihy "Čtěte, pokud chcete dobýt Instagram", budete schopni svůj Instagram posunout na profesionální úroveň a získat tisíce dalších sledujících.
V knize najdete rady a příběhy lidí, pro které je Instagram zdroj obživy, spolupracují na reklamních kampaních celosvětově známých značek, nebo dokonce o Instagramu a jeho použití přednáší. Spojuje je jedna věc - všichni mají úspěšné profily.
- Do českého vydání je navíc zařazeno několik českých instagramerů, kteří popisují, jak vše funguje v našich podmínkách.
Celkem tedy můžete čerpat znalosti od více jak 50 vlastníků těch nejlepších profilů na zemi.
- Dávat fotky na Instagram je jednoduché. Proto je tato síť tak oblíbená. Pokud ale chcete, aby se vaše snímky dostaly i mezi širší publikum než jen pár kamarádů, už tak snadné to není. Musíte mít plán, musíte mít odhodlání a samozřejmě také dobré fotografie. Se vším vám tato kniha pomůže.
- Většina lidí používá Instagram a další podobné aplikace k šíření svých zážitků mezi přátele. Věděli jste ale, že se dá Instagramem živit? A to docela dobře. Je snad něco, co by možnosti dnešní doby vystihovalo lépe, než životní styl složený z cestování, focení, sdílení zážitků s ostatními a za to vše být finančně odměňován?
Jakými otázkami se autor knihy zabývá, jaké rady dává?
Uvedu vybrané otázky ( další uvádím v příloze recenze ):
Jaké fotografie jsou ty pravé,
Kdy a jak je nahrávat,
V jakém jazyce,
Jak komunikovat s ostatními na Instagramu,
Jak se dostat mezi Doporučené uživatele,
Jak se dostat do hledáčku firem a agentur
- Na stránkách knihy najdete tajemství těch nejúspěšnějších instagramových profilů. Jejich majitelé se s vámi podělí o triky, jak si vytvořit vlastní fotografický styl, a také třeba o to, jak navázat kontakt s brandy ohledně reklamy a sponzoringu.
- V českém vydání knihy najdete také exkluzivní část, ve které se vám stejným způsobem představí sedm instagramerů z Česka. Ti vám řeknou, jak vše funguje u nás a co od Instagramu může očekávat našinec.  A stejně jako ostatní v této knize, poodhalí tajemství skrývající se za jejich úspěšnými profily.
- Pokud chcete mít úspěšný profil na Instagramu, budete muset mít vztah k fotografiím, které na feed dáváte, a zároveň budou muset tyto snímky být originální a zajímavé.
Říká se: "Kompozice až na prvním místě". Jak poskládat to, co je před vámi, aby výsledný snímek působil jako funkční celek? Kniha odhaluje několik kompozičních tajemství, která pomohou odlišit vaše snímky od záplavy přehashtagovaných rádoby „wow“ snímků.
- Autoři se také rozhodli vyzpovídat někoho, kdo je teprve na začátku svého Insta-dobrodružství a je schopen odpovědět na otázky jako: Jak dlouho trvá dostat se k první tisícovce lajků? Co ta cesta obnáší? Na závěr knihy proto zařadili přesně takový rozhovor.
- Ať už si svůj Instagram budete chtít zaměřit na jakékoli téma, na stranách knihy se dozvíte ty správné rady, jak si rychle vybudovat velký počet followerů, jak vybudovat něco, na co budete pyšní, a samozřejmě také, jak se díky Instagramu nakonec budete moct oprostit od původní práce, prožít život na cestách a ( jak uvádí autor knihy ) dostávat věci zadarmo.
- Na Instagramu si své publikum může najít každý. Ať už vás baví cokoliv, pravděpodobně se to dá ukázat fotografií či videem. A pokud do toho dáte váš čas a nadšení, bude to poznat a správní lidé si vás najdou.
V knize není pojednáno o ovládání Instagramu, což může být pro začínající instagramery trochu problém. Autor tuto znalost totiž zřejmě předpokládá.
( Já jsem našel pomocníka v článku: "Popis ovládání Instagramu"  uveřejněného na adresehttps://tinyurl.com/ycxoq9rl ).
- Když jsem přistupoval ke studiu recenzované knihy, autoři knihy mi dokázali doplnit můj dosavadní obraz o Instagramu tak, že jsem plně pochopil existenci a fungování tohoto virtuálního světa, který si žije ( pro mnohé lidi ) nepoznaným a velmi zajímavým životem.
- Hlavní zaměření knihy, jak jsem uvedl na začátku recenze, je na úspěch na Instagramu, včetně/nebo snad především, orientace na bussiness.
Může vzniknout otázka: platí rady, uvedené v knize, i pro jiné varianty cíle, jako je na př. zábava, komunikace s blízkými a pod. Odpověď je jednoznačná: ANO! I když některé nároky mohou mít menší intenzitu, než při orientaci na business. Ke společným nároků platí především: plán, odhodlání a dobré fotografie.
- Na závěr nesmím zapomenout na výbornou kvalitu provedení celé knihy, zahrnující kvalitní překlad, vhodnou strukturu, doplnění originálu o téma "Instagram u nás" a na kvalitu výbraných fotografií z profilů nejúspěšnějších instagramerů. Je na první pohled vidět zkušenou ruku autora a překladatele fotografické literatury vydávané v ZonePressu.
Dodatek:
Nemohl bych si odpustit, kdybych neuvedl odkazy alespoň na 4 příklady
instagramových profilů, které jsou vzorem vhodným k následování:
- https://www.instagram.com/danielepeazer/?hl=cs
- https://www.instagram.com/tasteofstreep/?hl=cs
- https://www.instagram.com/helloemilie/?hl=cs
- https://www.instagram.com/ihavethisthingwithfloors/?hl=cs
Na webu je ke stažení celá řada aplikací, z nichž v knize jsou uvedeny
InstaPlace a InstaWeather.
Uvádím výběr některých témat, zmíněných na stránkách s příběhy instagramerů:
- Dělejte si to po svém
- Mluvte řečí těch, kteří vás odebírají
- Vytvořte si vlastní rukopis a najděte styl
- Bavte se. Dělejte co vás baví
- Změňte úhel pohledu
- Inspirujte se, ale nekopírujte
- Naplánujte InstaMeet
- Obklopte se kreativitou
- Vyprávějte skutečné příběhy
- Buďte sami sebou

V Plzni dne 17. března 2018