Recenze knihy "Skvělé fotografie přímo z fotoaparátu"

Autorem knihy je Gordon Laing, překlad Jana Hlávková, Klaudia Teichmanová
V roce 2017 vydal ZonerPress, 208 stran.
Nejčastějším přístupem ve fotografické literatuře je výklad teorie, fotografické techniky a praxe jejího využití. I když se často zdůrazňuje, že fotografie má být ilustrací příběhu, v praxi to tak často v publikacích nevidíme.  Fotografické snímky jsou nezřídka jen ilustrativní a jsou  pozadí pozornosti autorů - a tím vlastně i čtenářů. Druhým přístupem je prezentace vlastních fotografií a popis postupu a techniky jejich vzniku. Chybí určitá syntéza dílčích poznatků v podobě pravidel a postupů, platných v určitých situacích. Jen málokdy se setkáváme s aplikací psychologie ve fotografování, včetně motivace, cílů a pocitů lidí na obou stranách kamery - fotografů i fotografovaných. Výběr objektů fotografií bývá často volen tak, že je pro neprofesionála spíše snem, než snadno dosažitelným cílem. 
Gordon Laing zvolil kompromisní přístup. Jeho kniha prezentuje necelou stovku fotografií vynikající kvality, doprovázených popisem okolností jejich vzniku, včetně zdůvodnění volby fotografické techniky a parametrů fotografování. Na první pohled vypadající jakoby "jenom" pod čarou, uvádí autor u každé fotografie určitou zkušenost, radu a doporučení v podobě TIPů, vztahujících se k určíté třídě situací, tedy nejen k příslušné fotografii. Soubor těchto TIPů tvoří velmi cennou množinu poznatků zkušeného fotografa. Samotné obrázky jsou vesměs velmi inspirující, bez ohledu na to, že jsou pořizovány bedlivě volenou ( často náročnou ) technikou a ve vybraných, často nelehko dostupných, místech.
- Autorem zvolený jazyk popisu fotografií a TIPů je velmi srozumitelný.
Hlavní myšlenkou autora je pořizování "hotových" snímků přímo ve fotoaparátu a vyhnout se tak časově ( a někdy i finančně ) náročnému procesu úprav snímků na počítači. Cílem autora je přesvědčit čtenáře-fotografa o tom, že to nejen jde, ale že to může být i procesem, v kterém může najít své uspokojení a radost. Že jde o vysoce kreativní činnost, není třeba zdůrazňovat.
Přiznám se, že si pouze nejsem jistý, jak dalece uvedený záměr autora může ohrozit fakt, že množina fotografického hardwaru, použitého při pořizování snímků, zahrnutých do knihy, je rozsáhlá a pro řadu čtenářů jen těžko dostupná.
Gordon Liang začíná svoji předmluvu ke knize slovy:
„Někteří lidé tvrdí, že aby z vás byl správný fotograf, musíte být mistrem v používání manuálního režimu. Další říkají, že musíte fotit ve formátu RAW, aby vás šlo brát vážně. Jiní říkají, že na focení skvělých fotek potřebujete velký foťák, jinak si jen tak hrajete. Co na to já? Tvrdím, že je to všechno pitomost, a v této knize vám ukážu proč, “ 
- Velká skupina fotografujících se spoléhá na to, že chyby, kterých se dopustí při fotografování, snadno napraví u počítače. Přitom je ale možné vytvořit skvělé snímky už přímo ve fotoaparátu.
- Gordon Laing na stránkách své knihy předvádí, co je možné získat přímo z fotoaparátu… pokud se naučíte se svým fotoaparátem zacházetPokud budete znát jeho funkce a budete vědět, jak ho nastavit pro různé fotografické situace.
Při fotografování autor plně využívá všechny pokročilé možnosti moderních fotoaparátů od režimů měření expozice, snímání, vyvážení bílé nebo ostření až po scénické nebo kreativní režimy a jiná nastavení fotoaparátu. Skvělé fotografie nejsou výsledkem usilovné práce na počítači, ale především dobré znalosti vlastního fotoaparátu.
V knize najdete téměř vše, s čím se při fotografování můžete setkat: krajiny, architekturu, street fotografii, fotografování sportu nebo portrétu, ohňostrojů, jídla a celou řadu dalších. Nechybí zastoupení černobílé fotografie ani použití různých jiných kreativních úprav, zejména práce s delšími expozicemi, panningem počínaje až po skutečně dlouhé expozice používané např. pro rozmazání pohybu vody v krajinářské fotografii.
Kniha je velmi cenným přínosem do fotografické literatury pro svoji inspirativnost. Knihu Gordona Lainga doporučuji všem, kdo si chtějí rozšířit svůj obzor a zamyslet se nad svojí fotografickou praxí

Na závěr recenze uvádím sadu vybraných TIPů, obsahujících v koncentrované formě zkušenosti a doporučení autora knihy.
- Užitečné procvičení práce s perspektivou představuje srovnání efektu zoomu objektivu a popocházení dopředu a dozadu - neboli „zoomování" vašima nohama!
- Zaclonění objektivu (vyšší clonové číslo) nejenže zredukuje množství světla, které skrz objektiv prochází, a zvětší hloubku ostrosti, ale může způsobit I to, že na jasném bodovém zdroji světla se vytvoří zřetelné paprsky. Tento optický efekt dlfrakce vzniká tím, že se otvor clony hodně zmenší.
- Překvapí vás, jak velký vliv mohou mít í malé změny vzdálenosti a hloubky ostrosti, takže experimentujte, dokud nedosáhnete požadované rovnováhy.
- Používání extrémních objektivů, filtrů a dalších technik může být určitě zábava, ale zjistil jsem, že později mí jejích efekt připadá nudný, takže pro jistotu vždycky v průběhu focení s nimi vyfotím i standardní verzi.
- Mám rád, když zachytím co největší množství detailů. K tomu musíte zjistit, jaké je optimální nastavení clony vašeho objektivu. Každý objektiv má svoje místečko pro ideální rozlišení v celém záběru, ale to se u různých objektivů a systémů liší, takže nepředpokládejte, že to, co funguje u jednoho, bude nejlepší i pro druhý. 
- Vždycky, když fotíte v chladných podmínkách, záhodno mít po ruce náhradní baterky. Pokud dojde na nejhorší a vám dojde "šťáva" a vy nemáte po ruce náhradní baterku, zkuste baterku vyndat z foťáku a pár minut jí zahřívejte v dlaních nebo pod kabátem. Obyčejně se tímto způsobem uvolní dost energie na pár dalších fotek.
- Důvěrná znalost místa nebo objektu vám taky umožní pracovat rychle a připravit se na krátkou chvíli, kdy jsou podmínky příznivé,
- Vždycky mějte otevřenou mysl, abyste si všimli i jiných objektů, úhlů nebo postupů, když váš primární cíl z jakéhokoli důvodu nevyjde. Dokonce i když vyfotíte, co jste chtěli, pořád se dívejte kolem po dalších záběrech.
- Dříve než z jakéhokoli místa focení odejdu, vždycky svoje fotky rychle zkontroluju kvůli případným technickým nedostatkům. Použiji displej nebo hledáček, abych obraz zvětšil a zkontroloval přesnost zaostření a otřesy foťáku. Celý obrázek může na displeji vypadat skvěle, ale pohled zblízka může odhalit problémy. Taky stojí za to zkontrolovat na histogramu rozsah tónů....Nakonec, když najdete chyby, dokud jste ještě na daném místě, máte šanci vyfotit lepší verzi,
- Pokud mají vaše fotky permanentně špatnou expozici nebo jsou rozmazané, upravte nastavení před tím, než budete pokračovat, ale jestli tam máte i pár vítězných fotek, nechal bych nastavení na pokoji a prostě bych co nejvíc fotil. Na druhou stranu, jestli se vám vůbec nedaří a začíná vás to frustrovat, prosté ukliďte foťák a vychutnávejte si tu podívanou jen pohledem.
- Zbožňuji focení v režimu Live View na otočném displeji. Je očividné, že vám to umožni vytvořit kompozici i při záběru z výšky nebo naopak od země, a v tomto případě mí to zjednodušilo zarámovaní snímku, když jsem foťák držel vysoko nad hlavou. To, že foťák při focení nedržíte u obličeje, vám také umožní diskrétní.
- S každým novým fotografickým vybavením byste měli znovu zkoušet, jak z něj získat maximum....Vždy několikrát vyzkoušejte a upravujte nastavení v souladu s vybavením, které právě používáte.
- Kaluže jsou darem přírody fotografům: déšť jakoby náhodné rozesel po krajině dočasná zrcadla. Miluji jejich pomíjivost. Zřídkakdy vydrží dlouho a odrazy v nich nabízí vždy nové pohledy. Když prší, nebuďte smutní. Místo toho se těšte na objevování řady nových pohledů, které vám krajina po dešti přinese
- Další věcí, na kterou je třeba dávat pozor, je jas oblohy a osvětlení budov. Nejkrásnější barvy na obloze se bohužel obvykle objeví předtím, než se rozzáří světla ve městě. A ve chvíli, kdy se budovy konečně rozsvítí celé, veškerá barevnost z oblohy již zmizí a zůstane jen oranžový světelný smog.
- Vždy, když si uvědomím, že jsem se zbláznil do nějakého efektu nebo nové techniky, dávám si pozor, abych snímek vyfotil i standardně pro případ, že bych později preferoval konzervativnější verzi.
- Když fotíte architekturu pomocí širokoúhlého objektivu, musíte si dávat dobrý pozor na symetrii a celkovou geometrii, protože i nejmenší výkyv způsobí nechtěné zkreslení. ...Musíte sledovat všechny čtyři rohy rámečku a použít k tomu části objektu jako vodítka.
- Řada aplikací na chytrých telefonech pracuje s předvídatelnými pohyby nebeských těles a zabudované GPS systémy vám přesně ukážou, kdy a kde musíte být, abyste viděli kýžené uspořádání. 
- Aby byl výsledný snímek geometricky přesný, upravujte úhel fotoaparátu tak dlouho, dokud nebudou svislé linie po obou stranách rovnoběžné s okraji. Geometrii můžete samozřejmě upravit dodatečně, ale s trochou pozornosti při samotném focení získáte dobrou fotografii použitelnou ihned bez úprav v počítači.
- Doporučuji vždy vyfotit co možná nejvíce různých variant snímku, protože nikdy nevíte, která se vám nakonec zalíbí nejvíce.
- Mnoho fotoaparátů nyní nabízí zpracování snímků RAW a umožňuje vám v prohlížeči vytvořit několik verzí jedné fotografie aplikováním různých barevných filtrů či efektů. Sám tuto funkci v poslední době využívám často.
- Rád fotím města během,modré hodinky", následující po západu slunce, když se rozsvítí světla na domech, ale obloha má stále alespoň trochu přirozenou barevnost.
- Doporučuji vám vyzkoušet různé barevné styly, které váš fotoaparát nabízí, protože možná budou mít právě takový efekt, jaký si přejete, a nebudete muset snímky dodatečně upravovat.
- Jen zřídkakdy neposlechnu navrhované měření, ale když si hodnoty přeci jen změním, spraví to drobná kompenzace expozice, pomocí které snímek úmyslně pod- nebo přeexponuji. Jediná chvíle, kdy se odvážím přepnout na manuální režim, je při focení na velmi dlouhé expoziční časy nebo když se věnuji astronomické fotografii.
- Jsem velkým fanouškem systému detekce tváří u moderních fotoaparátů, protože dokážou opravdu dobře rozpoznat lidskou tvář a zaostřit na ni, ať je v záběru kdekoliv. 
- Jakýkoliv snímek můžete samozřejmě převést do černobílé na počítači, ale já jsem si velmi oblíbil simulace filtrů na moderních fotoaparátech, které většinou odvedou skvělou práci. 
Roztomilé je poděkování autora knihy ženě v závěru knihy. Cituji:
"Děkuji ti, Nicki - ty umíš nalézt nejlepší místa, připravit nejchutnější jídla a dělat mi tu nejmilejší společnost. Děkuji ti, že mě vždy podporuješ v tom, co dělám nejraději, a doprovázíš mě na mé cestě."