Recenze knihy NEOBYČEJNÉ SNÍMKY OBYČEJNÝCH SCÉN

Recenze knihy NEOBYČEJNÉ SNÍMKY OBYČEJNÝCH SCÉN
Podtitulek: VÝJIMEČNÁ FOTOGRAFIE Z KTERÉHOKOLI MÍSTA
Autor:SIMON BOND
Téma knihy mne okamžitě uchvátilo a jsem přesvědčen, že po jejím prostudování na tom budete stejně. Pár slov na vysvětlení: bydlím v 6. patře s výhledem na 3 světové strany. Na procházku chodím většinou do nedalekého lesíka po trase, kterou jsem prošel nespočetkrát. Moje fotografická výbava trochu zastarala. Donedávna mne limitoval šedý zákal. Na první pohled by se dalo říci, že podmínky pro nacházení pestré škály scén nebyly nejjednodušší. Přesto, nebo snad právě proto, pořizuji denně desítky snímků, které se od sebe vždy v něčem liší. Mění se počasí, roční doba, věnuji více pozornosti určitému úhlu pohledu, nastavuji aparát podle nálady, atd. Při procházkách se zastavuji a rozhlížím na všechny strany. Reaguji okamžitě, pokud mne nějaká scéna "trkne". Nemohu se dočkat chvíle, kdy si snímky prohlédnu na počítači. Snažím se, aby snímky nevyžadovaly rozsáhlé úpravy, ale někdy naopak na počítači v grafickém editoru experimentuji a hledám "skryté" scény.   
Knihu jsem nečetl, ale studoval. Nejdříve jsem si ji zběžně prolistoval a neubránil jsem se pokušení věnovat pozornost zejména prezentovaným snímkům a poněkud opomíjení doprovodných textů. Poté jsem si extrahoval celou textovou část do samostatného souboru a musím říci, že jsem byl překvapen, když jsem zjistil, že mám před sebou komplexní knihu fotografie, se srozumitelným obsahem a s logickou strukturou. Poté jsem se znovu vrátil k prohlídce knihy s akcentem na snímky - při vědomí, že ilustrují produkty celého procesu od pořízení, přes úpravy až po prezentaci snímků. 

Možná bych mohl svůj text recenze na tomto místě ukončit, jelikož výše uvedené informace se táhnou celou knihou jako zlatá nit. Kniha je perfektní a kdybych nebyl poněkud lenošný, určitě bych si udělal myšlenkovou  mapu jejího obsahu.

Pokud jste zaregistrovali existenci této knihy Zonerpressu a pokud se chcete o knize dozvědět více, ( což  předpokládám ) sledujte další část této mé recenze. 

Nejdříve bych chtěl připomenout podtitulek knihy:
"VÝJIMEČNÁ FOTOGRAFIE Z KTERÉHOKOLI MÍSTA".
Autor knihy, SIMON BOND, uvádí svůj text slovy: "Co teď řeknu, vám zřejmě bude připadat jako ta nejotřepanějši fráze, jakou mohu v tomto případě použit, ale vážně - právě teď, ať jste kdekoli, máte kolem sebe spoustu potenciálních příležitostí pořídit úžasnou fotografii. Jediné, co pro to musíte udělat, je skutečně vidět, a ne jen vnímat."
Co nám svým dílem autor chce říci? Vybírám hlavní autorovy myšlenky, obsažené v textu.
Autor ( myslím, že oprávněně ) doufá, že se ( po přečtení knihy ) vaše vnímání světa změní. Osvojíte si určité postupy, které vám dovolí věci opravdu vidět. Hned na začátku upozorňuje na to, že stejně jako člověku, který pravidelně nesportuje, ochabuji svaly, tak se zhoršuje i vaše schopnost vidět kolem sebe fotografické příležitosti, pokud ji netrénujete častým pořizováním snímků.
Ve fotografii se často využívá kvůli účinku na diváka různých estetických principů, jako jsou minimalismus, opakování, kontrast, stíny, siluety či odrazy, a někdy se v jediném snímku setkáte dokonce s několika takovými prvky najednou. Ať fotografujete s čímkoli, s drahou digitální zrcadlovkou anebo fotoaparátem zabudovaným ve vašem mobilním telefonu, tyto prvky jsou vždy přítomny a čekají jen na to, až je zachytíte. Opět tedy vidíme, že mnohem více než na fotoaparátu záleží na fotografovi.
Drobná změna může znamenat ohromný rozdíl v tom, jakou míru zajímavosti určitým věcem přisuzujeme. A s fotografií je to stejné, často stačí jen trochu jiný úhel a obyčejná scéna se promění v neobyčejný snímek.
Z obyčejného se opět stává neobyčejné. Jediné, co pro to někdy musíte udělat, je dívat se na svoje sousedství jako-by očima cizince, který dané místo vidí poprvé v životě. Tak máme šanci objevit nějaký ten zajímavý prvek či úhel, podobně jako v případě fotografií na následujících stránkách
Městská zástavba bývá fotografickými příležitostmi doslova nacpaná k prasknutí. Panelové domy, lávky pro pěší, chodníky a zbytek té "betonové džungle" by sice většlna lidí za poutavé neoznačila, ale vy jistě ano - když se podíváte pozorněji.
Místo, odkud fotografujete, může obyčejnou scénu snadno proměnit v něco mnohem zajímavějšího. Pozorovací úhel ovlivňují tři klíčové faktory: ohnisková vzdálenost objektivu, úhel, z něhož snímek pořizujete, a v jaké výšce se ve vztahu k objektu nacházíte.
Snímky z ulic (Street photo) patří u mnoha lidí k těm nejoblíbenějším, a pokud to umíte, výsledky mohou být vážně fantastické. Někteří dokonce považují tento typ snímků za fotografické umění v jeho nejvyšší formě, jelikož ty nejlepší obrázky vznikají v jednom konkrétním momentě, který má svou jedinečnou náladu i příběh, a jelikož se nikdy nebude opakovat, neexistuje žádná druhá šance, když se vám snímek nepovede.
Máte-li před samotným fotografováním čas, využijte příležitosti prozkoumat lokalitu a podívejte se po vhodných místech, kde byste dané snímky později mohli pořídit
Když fotografujete krajinu v různých ročních obdobích, asi si všimnete, že jste pořídili sérii snímků, která vlastně vypráví příběh dané roční doby: třeba i detaily listů na podzim v kombinaci se širším pohledem do krajiny, se stromy v rozličných barvách.
Až se naučíte, co máte za soumraku a v noci s fotoaparátem přesně dělat, možná tato doba dokonce začne patřit mezi vaše oblibené.
Nezálež! na tom, jak pečlivě si fotografování naplánujete, vždy vám může něco nečekaného plány zhatit, takže se určitě vyplatí mít v záloze nějaký „plán B". Příčin, které vás mohou donutit změnit svoje původní záměry, může být spousta.
V černobílé fotografii jde o mnohem vice než jen o to, změnit zobrazení na různé stupně šedi. Všechno to začíná výběrem objektu - ne všechny scény se pro černobílé provedení stejně hodí.
Kvalita snímku se často odvíjí od toho, jak umí fotograf pracovat se světlem, takže vnímání tohoto faktoru hraje velmi důležitou roli. Je třeba si vypěstovat zvláštní cit pro to, kdy scénu exponovat podle objektu, kdy podle pozadí a kdy podle nějaké jiné oblasti snímku.
Optické těžiště obvykle představuje to, čeho si člověk, který se na snímek podívá, všimne nejdříve. Dalším takovým bodem je významové těžiště, tedy to, kam se má soustředit pozornost diváka. 
Abyste skutečně vyprávěli příběh, potřebujete zároveň do obrázku dostat i odpovídající kontext. Aby se vám to povedlo, musíte zachytit objekt v kontaktu s prostředím.
Naučit se prosadit a sdílet svoje snímky s ostatními může hrát ve vašem fotografickém vývoji důležitou roli, ať už se má jednat o ukazování fotografií přátelům a rodině nebo jejich zpřístupnění celému světu. Můžete se také stát součásti nějaké on-line skupiny, což představuje skvělý způsob, jak získat zpětnou vazbu
Pokud plánujete nahrát fotografie na web, měli byste se také zamyslet nad tím, jak je budete chránit před kopírováním a použitím bez vašeho svolení, to znamená zvážit změnu velikosti snímku, přidání vodoznaku a možná i registraci autorství. Vhodná velikost snímků, určených pro web, se ( s ohledem na ochranu autorství ) pohybuje mezi 600 a 1000 pixelů.
Přenosná digitální zařízeni se dají k prezentaci digitálních fotografii skvěle využít. S nimi můžete mít neustále po ruce svoje portfolio a nikdy nevíte, kdy se vám naskytne příležitost ukázat ho třeba redaktorovi nějakého časopisu nebo webu.
Co se týče sdílení fotografií s ostatními, skvělé možnosti nabízí různé sociální sítě, a některé z nich dokonce vznikly hlavně za tímto účelem. Občas může být výhodnější zůstat nezávislí na určité komunitě a udělat si vlastní webovou stránku (či blog), kterou si můžete kompletně sami navrhnout i spravovat. 
Co říci na závěr recenze:
Tato kniha vám ukáže jak pořizovat výjimečné fotografie i v místě, kde roky žijete a máte dojem, že už vás tam nemůže nic překvapit. Snímky budou natolik neobyčejné, až vaši známi budou žasnout: Je tohle opravdu naše město?”
Kniha nabízí odborné vedení a díky němu šanci osvojit si řadu technik, které vám dovolí objevit a hlavně začít plně využívat - neomezené možnosti vlastni představivosti v jakémkoli prostředí, včetně toho důvěrně známého a prozkoumaného. Pomocí speciálních částí věnovaných rozborům se při studiu knihy také naučíte pracovat s tvůrčí kompozicí a z jediného místa vytvořit celou řadu různorodých snímků. S neobyčejnými snímky obyčejných scén odhalíte, že ať už má jít o abstraktní obrázky objektů s bohatou texturou a čistě komponované snímky z ulic, svět výjimečné fotografie začíná hned za vaším prahem.
Uvnitř knihy najdete:
- Širokou škálu metod a postupů, s nimiž se vaše fotografie okamžitě zlepší
- Tipy, jak se na prostředí kolem sebe dívat neotřelým způsobem
- Rozbory, ukazující jak popsané techniky uplatnit v praxi
- Návod, jak podat fotografií příběh, který ostatní upoutá.
Skvělé fotografie nejsou otázkou použité techniky. Nezáleží na tom, jestli fotografujete nejmodernější digitální zrcadlovkou nebo jenom jednoduchým kompaktním fotoaparátem – rozhodující je to, zda snímek vidíte svýma očima před tím, než stisknete spoušť. Fotoaparát, který používáte, rozhoduje o tom, jak technicky kvalitní snímky můžete udělat; objekty svých snímků a způsob, jakým je ukážete ostatním, však volíte vy sami.
Tato kniha dokáže změnit to, jak vidíte svět kolem sebe. Ukáže vám postupy, které vám dovolí nalézat objekty pro fotografování i na těch nejběžnějších místech, jež denně míjíte bez povšimnutí. Pro skvělé snímky nemusíte jezdit do exotických zemí, můžete je najít třeba na místním staveništi nebo při pohledu z okna na nudné nedělní panelákové sídliště.
Autor nás svojí knihou vyzývá k tomu, abychom rozvíjeli svou představivost, ať už pro vlastní potěchu anebo veřejnou prezentaci, a abychom tvořili pomocí fotoaparátu umělecká díla, která budou hrdě vyprávět svůj příběh.
Webovou stránku věnovanou této knize najdete na adrese:
https://www.zonerpress.cz/neobycejne-snimky-obycejnych-scen#/?tabid=download
Nepřehlédněte na stránce ukázku z knihy ( 20 slajdů ) . Můžete si ji v PDF formátu stáhnout na svůj počítač pro snadnější čtení.
V Plzni dne 26. února 2018 - doc. Arnošt Katolický